Slovakia Ring: voľné jazdy s AE86

Zhodou okolností uverejnil práve dnes poobede Maroš Čabák z nášho partnerského automagazínu TopSpeed.sk zaujímavý článok o tom, ako „slovenská“ Praga R4S (Race 4 Slovakia) pokorila magickú hranicu dvoch minút na 4. verzii (najdlhšia, takmer 6km). Celý článok o novom rekorde nájdete tu. Ako Maroš správne poznamenal, najšikovnejší vodiči na dobre pripravených autách jazdia časy pod 2 minúty 40 sekúnd a hranicu 2:20 atakujú naozaj výkonné stroje. Tým, ktorým tieto časy nič nehovoria, môžeme dať zopár príkladov z našej Nippon-tímovej praxe:

Toyota Corolla EE111 (1.4i, 63kW) čas 3:05min, Honda Civic TypeR EP3 (2.0i, 147kW) čas 2:45min, Mazda MX5 (1.8i, 103kW) čas 2:55min atď… No a jeden aktuálny z dnešného popoludnia: Toyota Corolla AE86 (1.6i, 91kW) čas 2:58min.

Samozrejme, tieto čísla sú len informatívne, vzťahujú sa na rôzne jazdné podmienky a prevádzkový stav vozidla, či rôznych jazdcov, ale dá sa na ich základe aspoň priblížiť význam dvoch minút, ktoré Praga R4S pokorila. Ak si všimnete, že Praga dosahovala v najrýchlejších pasážach okruhu rýchlosť okolo 253 km/h, tak vedzte, že maličký 4EFE motor s 86 poníkmi v 8. generácii Corolly to ledva vytiahol na 165-170 km/h, pričom konštrukčné maximum je 175 km/h. Corollu E11 uvádzam najmä preto, lebo počas novembrového a marcového Racing Wheels Day to bolo výkonovo najslabšie účastnícke auto (ale nie najpomalšie). S kolegami slalomármi sme sa zhodli, že toto auto by v prípade dokonalej stopy a poctivého tréningu dokázalo na sériových pneumatikách pravdepodobne pokoriť tri minúty.

Ak vás zaujíma, ako dopadli testovacie jazdy našej čierno-bielej „pandy“ z roku 1984, čítajte ďalej alebo si pozrite fotogalériu pod článkom. On board video vám zatiaľ neprinášame, aj keď trať bola vzácne vyprázdnená a GoPro HD kamera by sa našla, avšak video z Pragy stojí za pozretie:

 

Teplotné podmienky boli dnes 21.6.2012 priam extrémne. Teplota asfaltu vystúpila o 17:00 na 55 stupňov a mierne klesla až o hodinu a pol neskôr, keď prestalo piecť slnko (45° C). Teplota vzduchu v tieni sa pohybovala nad 30° C. Povrch dráhy bol mimoriadne zanesený úlomkami z pneumatík, pravdepodobne následok po pretekoch FIA GT1. Vďaka tomu sa na pneumatiky lepili veľké kusy slickov žuvačkovej konzistencie a mimoriadne špinili podbehy, kolesá a celé auto. Mám pocit, že aj kvôli týmto zhoršeným podmienkam auto v zákrutách viac nedotáčavo utekalo, ako by sa na zadokolku patrilo.

Ako bonus, hneď v prvom kole na dráhe som vyprevádzal rakúsky Corvette, ktorý si to v prvej zákrute za rovinkou nasmeroval do jedného z najvzdialenejších kútov výbehovej zóny (viď foto). Našťastie pre nešikovného vodiča, auto neutrpelo vážnejšie škody. Doprovod mi robilo ešte šialene rýchle Ferrari Ľuba Višňovského, inak som mal okruh len pre seba.

Napriek rozpačitým teplotným podmienkam a stavu vozidla, ktoré je stále v testovacej fáze a dolaďujú sa na ňom všetky veci počínajúc podvozkom, brzdami a netesným motorom končiac, som sa snažil vyťažiť z auta čo najviac. Dôležité zistenie je, že napriek horšiemu stavu auto zvládlo na okruhu 2 x 30 min a odkrútilo si viac ako 150 kilometrov. Najlepší čas bol 2:58.67, dosiahnutý v poslednom kole druhej jazdy – aj s aktívnym doprovodom v podobe kyprého Infiniti FX30d. Maximálne rýchlosti dosahované (výlučne na cieľovej rovinke) atakovali hranicu tachometrických 190 km/h. Výsledkom dnešného testovania sú cenné poznatky o tom, ktoré časti na aute si vyžadujú pozornosť (racing brzdová kvapalina, nastavenie posilňovača bŕzd, odladenie brzdnej sústavy, výber vhodných pneu, dôsledná kontrola prednej nápravy vrátane montáže nastaviteľných odklonov, repas kardanu a diferenciálu, zdokonalenie chladiacej sústavy …). Pokračovanie bude pravdepodobne na najbližšom Racing Wheels Day 1.7…

Kategória: Cars, Racing.
Tagy: , , , , .
Záložka: permalink.