GT86: prvá jazda a naše dojmy

Musím povedať, že na tento deň som čakal odkedy Toyota definitívne potvrdila uvedenie typu GT86 do výroby. Už vtedy som si predsavzal, že pri prvej príležitosti si toto auto jednoducho nesmiem nechať ujsť a musím ho poriadne vyskúšať. Sen sa mi splnil a hneď na úvod potvrdím, že takmer všetko, čo už privilegovaní novinári o aute napísali, je pravda. Toyota GT86 (resp. Subaru BRZ či Scion FRS) je naozaj fantastické auto. To, čo sme s ním zažili, sa ťažko popisuje slovami. Je to niečo, čo si treba vyskúšať na vlastnej koži. Radosť z jazdy a zo života, to je asi najvýstižnejšia charakteristika. Poďme ale pekne poporiadku…

Deň D…

Dnes počasie nevyzeralo príliš vábne, ale počas testovacej jazdy sme mali našťastie sucho. Krátka príprava, zopár modlitieb za pekné počasie, dovolenky, jedna kamera, druhá kamera, fotoaparát, vypnuté telefóny a hurá k našim juhozápadným susedom po nové zážitky. Ako predkrm sme si dali radový 6 valec v Lexuse IS200 a po pár vyšívaných desiatkach kilometrov prichádzame do cieľa v rakúskom Niederösterreich-u. Výbuch spontánnej radosti a stúpanie hladiny adrenalínu spôsobil už samotný pohľad na GT86, ktorá nás potichu čakala zaparkovaná pred Showroomom Toyoty Gebhart.

Po priateľskom privítaní domácich si netrpezlivo prekladáme veci z Lexusu do GT86 a chystáme sa na „predvádzaciu“ jazdu snov: máme neskutočné 3 hodiny na to, aby sme si auto dokonale vychutnali, vyskúšali a vrátili naspäť! Severná časť Rakúska v blízkosti českých a slovenských hraníc ponúka sympatické (aj keď úzke) okresky, členitý terén a v niektorých častiach aj veľmi slabú premávku, čo pre nás znamenalo takmer ideálne testovacie podmienky.

Po nasadnutí si oveľa intenzívnejšie uvedomujeme detaily, ktoré človeku na autosalóne uniknú, alebo jednoducho pri statickej prezentácii nemôžu vyniknúť: otváranie kufra tlačidlom / ovládačom, bezkľúčové štartovanie, dokonale prístupné ovládače pre zapnutie / vypnutie TRC a VSC (pozn.: ASR a ESP, trakčná kontrola a stabilizačný systém), automatické privieranie bezrámových skiel (skvelá ochrana okien a tesnení, pri otvorení dverí sa okno automaticky zasunie o 2-3cm a pri zatvorení opäť vysunie do hornej úvrate) či šikovné úchyty („ušká„) pre bezpečnostný pás, vďaka ktorým sa nemusíte naťahovať za pásom na B stĺpiku. A naopak, opäť sa kocháme skvelou ergonómiou interiéru, použitými materiálmi a celkovým dojmom z GT86.

Štartujeme…

Prichádza moment, ktorý vám zväčša žiaden autosalón nesprostredkuje: máme kľúč a stláčame tlačidlo Engine START… To, čo sa ozve spod kapoty a z výfuku zabezpečí ďalší prísun endorfínov dňa… Následne si vymieňame neveriace pohľady, pretože tachometer ukazuje panenských 406 kilometrov a približne dve minúty vydávame infantilné zvuky, krochkáme a kladieme si kontrolné otázky, či spíme, či snívame, alebo naozaj ideme jazdiť s GT86 a nikto nás pritom nekontroluje ani nebuzeruje.

Pohýname sa a náš sen sa stáva skutočnosťou – opatrne a s rešpektom prechádzame prvé metre a prvá, úplne prvá križovatka nás presvedčuje, že toto nie je len také obyčajné auto… Zvuk dvojlitrového štvorvalcového boxeru vŕtaného na ikonických 86×86 mm je neopísateľne návykový. Famózne krátke dráhy radenia a presnosť, s akou dosadá hlavica radiacej páky do jednotlivých koľajníc, či neuveriteľné presné a citlivé riadenie spôsobili to, že GT86 sme si zamilovali už po prvých 200 metroch (!). Znie to možno príliš pateticky a nadnesene, ale zodpovedne prehlasujem, že s GT86 sa spriatelíte na prvej 90 stupňovej odbočke ozdobenej dopravnou značkou Stop, či Daj prednosť v jazde. GT86 je veľmi intuitívna a hneď vám padne do ruky. Neznamená to však, že sme po pol kilometri stratili rešpekt, stále máme pocit, že toto auto by si mal človek zaslúžiť. Veríme, že ju ocení najmä ten, kto má už niečo odjazdené a bude si vážiť jej komunikatívnosť a pôžitok z jazdy, ako návrat k určitým hodnotám starých športových áut.

Po nadšení z prvých pár kilometrov sme si všimli, že nádrž je takmer „fabricky“ prázdna a zastavujeme sa na pumpe. Tu musím spomenúť menšie faux pas: napriek mojej snahe identifikovať na kryte nádrže inštrukcie pre odporúčané palivo som nič nenašiel a tak opatrne tankujem cca 10L Naturalu 95. Neskôr sme sa dozvedeli, že treba oktánové číslo 98 a vyššie, ale nič tragické sa nestalo. Po doplnení paliva si sadám za volant a zisťujem, ako fantasticky mi GT86 padla do ruky. Nízky posed, skvelé sedadlá, dostupné ovládače, úžasne umiestnená ručná brzda (bezprostredne pri vašom pravom stehne, bližšie než samotná radiaca páka!), príjemne tvarovaný veniec volantu a dobrý výhľad. Veľmi rýchlo som si našiel ideálny posed, priestor okolo kolien, hlavy a rúk hodnotím tiež veľmi pozitívne. Nasledujú moje prvé kilometre a stále viac si všímam dominantný otáčkomer na prístrojovke. GT86 si spokojne odhrýza z cesty pred vami a vy nemáte vôbec čas kontrolovať si rýchlosť. Pri našom teste sme sa niekoľkokrát pristihli pri tom, ako sme nevedomky (dosť výrazne) prekročili maximálnu povolenú rýchlosť, ktorá je v Rakúsku 100 km/h mimo obce. Zvuk boxera, jeho vysoko-otáčková charakteristika a hravosť celého auta sú tak návykové, že vy sa sústredíte len na cestu a rýchlosť vnímate iba okrajovo. GT86 vám dá pocit, že sa na ňu môžete spoľahnúť a už na druhom prevodovom stupni v hornom spektre otáčok vstupujete do zóny maximálnych povolených rýchlostí, takže pri preradení do trojky vám mozog a vaše zaužívané zvyky hovoria, že „všetko je ešte v pohode“.

Moje oboznámenie sa s autom netrvalo dlho a odhodlal som sa k prepnutiu VSC (ESP) do športového módu. Musím povedať, že úplne vypnuté ESP sme dnes nemali a trúfli by sme si na to jedine na bezpečnom okruhu a nie v bežnej premávke (navyše sme nevedeli, ako presne sa vypína). Napriek označeniu „Sport VSC“ je stabilizačný systém všadeprítomným Veľkým bratom, ktorý obratne zasiahne, keď treba, avšak raz či dva razy som mal z toho rozpačitý dojem (ruky boli už-už pripravené na kontru, ale ozvalo sa VSC a skrotilo ma). Zhodli sme sa, že pri drvivej väčšine prípadov je VSC užitočné, pretože asi na dvoch miestach sme nabehli na sypký povrch (štrk / piesok) a auto si celkom vhodne skorigovalo stopu, preto odporúčame jazdiť so zapnutým Big Brotherom.

Nasledovali prázdne a úzke cesty 3. triedy, kde sme vynikajúco otestovali jazdné vlastnosti, akceleráciu, medziplyn, brzdy a v neposlednom rade aj naše žalúdky. Brzdný účinok GT86 je vynikajúci, aj napriek hladkým sériovým kotúčom. Volant a riadenie sú extrémne komunikatívne a posielajú auto presne tam, kam si rozkážete. Z našich drobných adrenalínových testov pre vás pripravujeme aj krátke video, tak si ho určite nenechajte ujsť. Trochu ma mrzí, že nemôžeme tento motoristický skvost otestovať aj na okruhu – viem si živo predstaviť, akú radosť z jazdy by GT86 ponúkla napríklad na Slovakia Ringu. Limity tohto auta sú oveľa ďalej, ale ich hľadanie si vyžaduje viac miesta, času a bezpečné podmienky. Po niekoľkonásobnej „vychádzkovej“ jazde si dávame menšiu pauzu, rozdýchavame čerstvé zážitky, intenzívne vnímame pach bŕzd, vypekajúcich sa továrenských farieb, lakov, tesnení či náplní a kocháme sa krivkami interiéru a exteriéru. Stále viac a viac premýšľam, ako si zadovážiť GT86, ktorú farbu si vybrať a či potrebujem aj kožený interiér…

Interiér…

Z pochmúrnych myšlienok o vykrádaní bánk, tunelovaní firiem či úteku na požičanej GT86 prechádzame ku krátkej štúdii interiéru, batožinového a motorového priestoru. Pri otvorení prednej kapoty som žasol nad jej ľahkosťou a srdce každého motoristu určite poteší absencia nadbytočných krytov, tlmení a iných zbytočností, ktoré nám v posledných rokoch automobilky podsúvajú v rámci politiky odhlučňovania a sťažovania individuálnej údržby vozidla. Jednoducho hneď vidíte, ako motor a jeho súčasti pracujú. Opäť som mal pocit, že sa pozerám na motor a nie na tri metre štvorcové plastu. Zaujali nás aj všadeprítomné zmienky o spoločnom vývoji Subaru a Toyoty v podobe štítkov, labelov a „ciachovaní“ s menom partnerského Subaru.

Zadným sedadlám, ktoré pojmú akurát tak tašku s ovocím, smartfón či netbook, sa venovať nebudeme. GT86 je a bude auto len pre dvoch: nadšenec s partnerom / partnerkou, alebo dvaja nadšenci. Nikto iný sa do auta okrem nejakej batožiny na dovolenku, či proklamovanej sady obutých diskov, jednoducho nezmestí. Predpokladáme, že ani 40 kilová a 160cm vysoká (či nízka) Japonka v horizontálnej polohe by na zadných sedadlách nevydržala viac ako dve fotografie do marketingových materiálov Toyoty. V porovnaní s Corollou AE86 alebo so Celicou 5., 6. či 7. generácie sú tieto sedadielka, či skôr korýtka úplne nepoužiteľné, nehovoriac o neexistujúcom priestore pre nohy. Berte preto oficiálny údaj o počte sedadiel 2+2 s veľkou rezervou. My sa prikláňame skôr k interpretácii 2+0. K hlavným súčastiam interiéru sme sa už vyjadrili v úvode, ostatné je skôr vecou vkusu, ale nám sa GT86 páči aj zvnútra. Na testovanom vozidle sme ocenili kožený interiér, obšívanie a čalúnenie je naozaj krásne a kvalitné.

Hluk v kabíne je celkom príjemný, nevyhli sme sa porovnaniu s Lexusom, ktorý je o niečo tichší, ale GT86 nie je vôbec hlučné auto – celý čas sme sa dokázali v kľude rozprávať. Za skvelú vychytávku považujeme najmä vývod rezonátora nasávacieho potrubia do interiéru, ktorý má umocniť zvukovú kulisu motora. Sound systém a ozvučenie je v GT86 na dobrej úrovni, aj keď nevieme porovnať rozdiely medzi štandardným vybavením a príplatkovým JBL systémom.

Celkový dojem…

Po našich potulkách severným Rakúskom prišiel čas vrátiť auto a zhodnotiť naše skúsenosti s GT86. Cestou naspäť sme sa najmä rozprávali, diskutovali, uvažovali a GT86 si pritom potichu priadla na 6. prevodovom stupni a okamžitá spotreba svietila niekde na úrovni 6 litrov / 100 km. Hladina adrenalínu klesla, tempo sme zvoľnili a vychutnávali sme si skvelé, pohodlné a takmer „bežné“ auto, ktoré vás spoľahlivo a bezpečne odvezie trebárs aj do Monte Carla na kávu či k Jamesovi Bondovi na pokrový cash game. GT86 je skvelá voľba pre fajnšmekra – vhodná do práce, na okruh aj na dovolenku. Je to moderné auto, ktoré drží krok s dobou, ale nezabúda ani na svoje korene a nudnú ponuku modelov Toyota z posledných rokov výrazne osviežuje. Na vlastnej koži sme si overili, že 200 koní a atmosférický motor je bohato postačujúci arzenál pre šikovného a uvedomelého vodiča, ktorý rozmýšľa a nepotrebuje bezhlavú honbu za stovkami koní a „výkonom v priamke“. Návrat ku klasickej koncepcii (zadný náhon, motor vpredu) a skvelé odladenie jednotlivých súčastí nám dalo auto, na ktoré sme viacerí podvedome dlho čakali. Otázne je, koľkí si to pri cenovke okolo 1 milión našich starých dobrých korún, budeme môcť dovoliť. Keď sme sa bavili s naším kamarátom Christophom, predajcom u Toyota Gebhart, pripomenul nám, že v dobe predaja Celicy 7. generácie (T-Sport 1.8 VVTL-i) sa tento model predával za nominálnu sumu okolo 35 000 EUR, pričom na dnešné i vtedajšie pomery ponúka GT86 lepšiu výbavu (napr. xenóny, tempomat, aktívna a pasívna bezpečnosť a pod.), zadný náhon a vyšší výkon. Po zohľadnení inflácie je teda aktuálna cenovka GT86 výhodná, avšak reálna kúpna sila (a preferencie) slovenského motoristu je asi niekde inde. Sme zvedaví, koľko týchto áut sa na Slovensku predá a najmä akú klientelu najviac Toyota či Subaru osloví. Otázne je aj to, či uvidíme BRZ a GT86 aj v aktívnom motoršporte (PAV, drift, slalom alebo licencované okruhové preteky).

Stará alebo nová? AE86 alebo GT86?

Ha! to by ste radi vedeli, čo? Nové auto za 33 000 EUR, alebo 30 ročný, takmer nezohnateľný, veterán za tisícky eur plus neobmedzený rozpočet na rozsiahle opravy a úpravy? Nuž na takéto porovnanie si budete musieť ešte počkať. Náš názor vám určite ponúkneme, rovnako ako krátke video z našich testov, ale o tom si povieme až v ďalšom článku.. Sledujte nás aj naďalej.

Poďakovanie…

Na záver by som sa rád poďakoval Christophovi a celej rodinnej firme Toyota Gebhart (www.gebhart.at), ktorá nám umožnila toto privilegované testovanie. Rodinný podnik so 40 ročnou históriou predaja vozidiel Toyota a Lexus je naozajstným príkladom lásky k autám. Dnes sme okrem GT86 mohli zhliadnuť aj neuveriteľné kúsky ako napr. Corolla TE71 GT s motorom 2TG, prvú a tretiu generáciu Celicy, úžasne vyzerajúci veterán Volga a aj legendárny Jaguar E-Type… Samozrejme, toto všetko by nebolo možné bez pričinenia nášho dobrého kamaráta a veľkého milovníka Toyoty a Lexusu, ktorý nepotrebuje byť menovaný, ale vie, že som mu za tento výlet nesmierne vďačný.

Kategória: Cars, Reviews.
Tagy: , .
Záložka: permalink.